Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa e-zdrowiewpracy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

testy wiedzy dla pracodawcow

prezentacje edukacyjne dla pracodawcow

infografiki edukacyjne dla pracodawcow

broszury edukacyjne dla pracodawcow

KORZYŚCI ORAZ PRZESZKODY ZWIĄZANE Z PROMOCJĄ ZDROWIA W ŚWIADOMOŚCI LEKARZY MEDYCYNY PRACY W POLSCE

HEALTH PROMOTION: BENEFITS AND OBSTACLES AS PERCEIVED BY OCCUPATIONAL MEDICINE PHYSICIANS IN POLAND

Streszczenie

Tekst przedstawia poglądy lekarzy medycyny pracy na temat: 1) czy powinni zajmować się promocją zdrowia w przedsiębiorstwach, 2) jakie korzyści mogą odnieść działając w tym zakresie, 3) czy mają dogodne warunki do takich działań oraz 4) co im najbardziej przeszkadza w promowaniu zdrowia. Jest fragmentem badań ankietowych przeprowadzonych jesienią 2002 r. wśród 325 losowo dobranych specjalistów medycyny pracy, którzy obejmują opieką profilaktyczną duże grupy zatrudnionych. Ponad 90% badanych uważa, że lekarze medycyny pracy powinni zajmować się promocją zdrowia, ale 1/3 nie planuje takich działań w najbliższym roku. Wśród korzyści z promowania zdrowia badani wskazują głównie efekty zdrowotne (80%). Tylko nieliczni dostrzegają możliwość zwiększenia swojej konkurencyjności na rynku pracy lub osiągnięcia większych dochodów. Nikt nie zgodził się, że omawiana działalność pozwala zdobyć uznanie wśród innych lekarzy medycyny pracy. Blisko 80% narzeka na niedogodne warunki do promowania zdrowia. Główne przeszkody to: brak zainteresowania pracodawców promocją zdrowia (86%), niedostateczna gratyfikacja za promowanie zdrowia (76%), małe umiejętności pozyskiwania funduszy na ten cel (64%), ograniczone możliwości kształcenia się w tej dziedzinie (59%) i brak zainteresowania zdrowiem ze strony pracowników przedsiębiorstw (57%). Powszechnie deklarowana jest gotowość kształcenia się w dziedzinie promocji zdrowia, choć 64% dobrze ocenia swoje przygotowanie w tym zakresie. Jednak sposobem na rozwój promocji zdrowia w przedsiębiorstwach jest, zgodnie z logiką badanych, nie tyle ich własna aktywność, co zobligowanie pracodawców do promowania zdrowia i przeznaczenie na ten cel większych środków.

POBIERZ