Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa e-zdrowiewpracy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

testy wiedzy dla pracodawcow

prezentacje edukacyjne dla pracodawcow

infografiki edukacyjne dla pracodawcow

broszury edukacyjne dla pracodawcow

ROZUMIENIE PRZEZ LEKARZY MEDYCYNY PRACY KONCEPCJI PROMOCJI ZDROWIA ZATRUDNIONYCH I WŁASNEJ ROLI W PROGRAMACH TEGO TYPU

UNDERSTANDING OF WORKPLACE HEALTH PROMOTION BY OCCUPATIONAL MEDICINE PHYSICIANS AND PERCEPTION OF THEIR ROLES IN THE IMPLEMENTATION OF RELEVANT PROGRAMS

Streszczenie

Wstęp:

Artykuł przedstawia pojmowanie przez lekarzy smp w Polsce promocji zdrowia w miejscu pracy oraz opinie na temat ich roli w praktycznym jej wdrażaniu.

Materiał i metody:

Prezentowane wyniki są fragmentem badania ankietowego, przeprowadzonego w 2002 r. wśród 325 losowo wybranych przedstawicieli tego środowiska, którzy posiadają specjalizację z medycyny pracy lub medycyny przemysłowej oraz obejmują swą opieką więcej niż 400 podopiecznych.

Wyniki:

Około połowa badanych wykazała się niezrozumieniem istoty koncepcji i zasad realizacji zakładowych programów promocji zdrowia, traktując ją jako nową nazwę dla profilaktyki i oświaty zdrowotnej i nie rozumiejąc reguł systemowego i siedliskowego podejścia do projektów tego rodzaju. Aż 90% uznawało wprawdzie, ze lekarze smp, jako grupa zawodowa, powinni zajmować się promocją zdrowia, ale osobiście, gdy idzie o realizację tych zadań, to tylko co dziesiąty chciał podjąć się roli „lidera” projektu tego rodzaju, a 63% chciało tradycyjnie uczyć pracowników zdrowego stylu życia i 54% wykonywać rozszerzony zakres badań profilaktycznych.

Wnioski:

Charakterystyczny dla badanej zbiorowości sposób rozumienia koncepcji promocji zdrowia w miejscu pracy oraz ujmowania własnej roli we wdrażaniu programów tego rodzaju w przedsiębiorstwach sugerują potrzebę stałego doskonalenia wiedzy lekarzy smp na te tematy, jako szansy na rozwój tej specjalności medycyny oraz istotny czynnik procesu upowszechniania promocji zdrowia w miejscu pracy w Polsce.

POBIERZ