Głównej zawartości

Komunikat alertu

Strona internetowa e-zdrowiewpracy.pl wykorzystuje pliki cookies. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. Użytkownicy strony mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika strony. Czytaj więcej o naszej polityce cookies.

testy wiedzy dla pracodawcow

prezentacje edukacyjne dla pracodawcow

infografiki edukacyjne dla pracodawcow

broszury edukacyjne dla pracodawcow

DZIAŁANIA PROZDROWOTNE I ICH MOTYWY W ŚWIADOMOŚCI PRACOWNIKÓW ŚREDNICH I DUŻYCH PRZEDSIĘBIORSTW

HEALTHY BEHAVIOR AND REASONS BEHIND IT IN THE PERCEPTION OF WORKERS EMPLOYED IN MEDIUM-SIZE AND LARGE ENTERPRISES

Streszczenie

Wstęp:

Tekst prezentuje przekonania pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce co do najważniejszych dla zdrowia elementów stylu życia oraz motywów, które skłaniały badanych do tego typu działań.

Materiał i metody:

Badanie zrealizowano w 2002 r. techniką wywiadu kwestionariuszowego w grupie 1134 osób zatrudnionych w 250 zakładach pracy z terenu całego kraju, zatrudniających powyżej 100 pracowników.

Wyniki:

Jako najlepsze sposoby dbania o własne zdrowie badani wskazują prawidłowe odżywianie (68%), ćwiczenia kondycji i sprawności fizycznej (46%), zapewnienie sobie relaksu i wypoczynku (45%), umiejętne radzenie sobie ze stresem (35%) i wykonywanie badań stanu zdrowia (34%). Do działań tego typu skłania ich jednocześnie wiele motywów, głównie: chęć zatroszczenia się o dobre zdrowie (79%), utrzymanie zdolności do pracy (72%), wzmocnienie energii (67%). Dyskomfort (57%) lub choroba (43%) są już rzadziej pojawiającymi się motywami. Częściej zachowania te wynikają z chęci uniknięcia kontaktów ze źle ocenianą opieką medyczną niż z choroby lub obawy o jej wystąpienie. Działania mające na celu umocnienie zdrowia częściej podejmują lepiej wykształceni, bogatsi i młodsi, natomiast pod wpływem choroby działają grupy przeciwstawne.

Wnioski:

Społeczna odmienność motywacji do działań prozdrowotnych wymaga zastosowania odmiennych metod wpływania na poszczególne grupy pracowników w programach promocji zdrowia.

POBIERZ